Adif invertirà prop de 3,5 milions d'euros en millorar l'estació de trens

Última revisió 14-01-2020 15:46
17/03/2010

El president d'Adif, Antonio González, va anunciar ahir a Malgrat una inversió de 3.434.816 euros per remodelar l'estació de trens. El projecte té com a objectiu l'eliminació de barreres arquitectòniques i inclourà la construcció d'un pas inferior amb ascensors, l'ampliació i la reordenació de les andanes, la millora de l'edifici de l'estació i la creació d'aparcaments.

Antonio González va ser ahir a la tarda a Malgrat per presentar aquest projecte. Ho va fer acompanyat del delegat del govern de l'Estat a Catalunya, Joan Rangel, i de l'alcaldessa, Conxita Campoy. El president d'Adif va remarcar la necessitat de fer accessible el tren a totes les persones i la importància d'eliminar les barreres arquitectòniques de les estacions. En aquest sentit, va assegurar que a final del 2010 el 90% de les estacions seran accessibles per a tothom. Antonio González va manifestar que el projecte de millora de l'estació de Malgrat suposarà la seva modernització, alhora que farà que el servei guanyi en funcionalitat, qualitat i seguretat. González va dir que unes 3.000 persones fan ús del tren cada dia a Malgrat i que aquesta xifra es multiplica durant la temporada turística. Va destacar "la sensibilitat" de l'Ajuntament i de l'alcaldessa, en concret, en relació al tren i tota la seva infraestructura i presència al municipi. González va anunciar que les obres s'estan licitant i que es preveu que comencin entre final del proper mes de juny i principi de juliol. Va assegurar que les obres no suposarien en cap cas la interrupció del servei i que es calcula que estaran enllestides en uns vuit mesos, aproximadament.

Per la seva part, l'alcaldessa va agrair les actuacions d'Adif per millorar la xarxa ferroviària al seu pas per Malgrat. Conxita Campoy va aprofitar la visitar del president d'Adif per fer-li arribar la petició d'altres actuacions pendents per aconseguir la permeabilitat i la seguretat de la via durant el seu pas per Malgrat. El delegat del govern també va remarcar que garantir l'accessibilitat és "primordial".

Aquest projecte de millora de l'estació de Malgrat s'emmarca en el conveni signat entre el Ministeri de Foment, Adif i la SEITT (Sociedad Estatal de Infraestructuras del Transporte Terrestre) per a la realització d'actuacions de millora de la xarxa ferroviària de titularitat de l'Estat a Catalunya, en el que s'inclou l'execució d'inversions per a la modernització d'estacions i actuacions per a la millora de línies.

El projecte contempla la realització d'obres per a l'eliminació de les barreres arquitectòniques i la millora de l'accessibilitat als trens. Així, destaca la construcció d'un nou pas inferior entre andanes que estarà dotat de dos ascensors i escales fixes.

El nou pas, que tindrà un ample mínim de 4 metres, es construirà mitjançant el procediment de calaix encaixat, que consisteix en la construcció de l'estructura de formigó en una zona annexa i la seva posterior embranzida amb mitjans mecànics fins a la seva ubicació definitiva sota les vies. Aquest sistema redueix considerablement les afectacions al servei i permet aprofitar la franja horària nocturna per a l'execució de la major part dels treballs.

A més, es realitzaran obres addicionals, com la col·locació de sistemes d'impermeabilització, construcció de pous de bombeig, canalitzacions, paviments i sistemes d'il·luminació.

El nou pas inferior augmentarà substancialment els nivells de seguretat per als viatgers, ja que la seva construcció permetrà l'eliminació del pas a nivell que s'utilitza per al trànsit entre andanes.

La incorporació del pas inferior comporta una ampliació lateral de l'andana costat mar, i la realització d'un trasllat de vies i de les instal·lacions ferroviàries corresponents. En el cas de l'estació de Malgrat de Mar, es fa necessari traslladar la via 2, que es disposarà de forma contigua a la 1, el que permetrà la demolició de l'andana central, que passarà a ser lateral, i que tindrà 6 metres d'amplada i 200 metres de longitud.

També es prolongarà la longitud útil i l'alçada de l'andana situada al costat de l'edifici de viatgers, direcció Barcelona, a les mateixes dimensions, que són les més adients per a facilitar l'accés al nou material ferroviari que presta servei en aquesta estació.

Existeixen dos passos a nivell, un al costat de l'edifici principal de viatgers que es desmunta, condicionant l'accés des de les andanes, i un altre en l'extrem direcció Maçanet-Massanes que es substitueix per un de paviment de cautxú antilliscant, que augmenta les condicions de seguretat. En les dues andanes, es col·locaran també paviments antilliscants, amb franges diferenciades en altres materials als extrems.

D'altra banda, i amb l'objectiu de facilitar el trànsit als invidents, s'establiran recorreguts guiats des de l'exterior de l'edifici fins als punts d'embarcament d'escales i ascensors, per a facilitar la seva orientació.

A més, es procedirà a la instal·lació de noves marquesines de 80 metres de longitud en ambdues andanes, que estaran formades per una estructura d'acer i places de policarbonat translúcides que garantiran uns òptims nivells de lluminositat. D'igual forma, s'instal·laran nous bancs i mobiliari urbà i es reforçarà el sistema d'enllumenat amb noves lluminàries.

El projecte inclou una sèrie de treballs encaminats a millorar les condicions generals de qualitat del servei i la seguretat de les instal·lacions.

Es contempla la renovació total del tancament que delimita l'estació pel costat de la platja i parcial en el costat urbà del tancament ferroviari. També està prevista la reordenació de la zona d'aparcament existent amb la disposició de noves places per a persones amb mobilitat reduïda i la reubicació de l'aparcament per a bicicletes.

En l'edifici de viatgers es remodelarà la rampa d'accés a l'edifici des de l'exterior de l'estació, optimitzant així la seva geometria. El projecte inclou, a més, mesures de protecció de les zones enjardinades durant la realització de les obres.

Finalment, es realitzaran treballs complementaris, com instal·lacions elèctriques per a garantir el subministrament als nous equipaments, canalitzacions, drenatges, dispositius de seguretat i protecció contra incendis i preinstal·lació d'equipaments per a elements informatius -megafonia i panells informatius entre altres.


Si cliqueu a sobre del document adjunt, podreu consultar un resum del projecte constructiu de la remodelació de l'estació de trens.