Conferència sobre l'escriptora malgratenca Zenòbia Camprubí, aquest dissabte a l'Arxiu Municipal

Última revisió 25-09-2025 13:15
25/09/2025

El cicle de Matinals d'Història de l'Arxiu Municipal d'enguany es tanca amb una conferència dedicada a la figura de l'escriptora, traductora i professora malgratenca Zenòbia Camprubí. Sota el títol "Zenòbia Camprubí i Malgrat de Mar", el fundador del Centre d'Estudis i Documentació Zenòbia Camprubí de Malgrat de Mar, Àngel Sody, parlarà de la seva extensa i valuosa trajectòria professional i personal. La conferència tindrà lloc dissabte a les sis de la tarda a la Sala Joaquim Garriga de l'Arxiu Municipal. 

Zenòbia Camprubí Aymar va néixer a Malgrat de Mar fa cent trenta-vuit anys. Dona del Premi Nobel de Literatura Juan Ramón Jiménez, Zenòbia Camprubí va ser pionera i emprenedora.

L'any 1931 va defensar el vot femení i va ser una de les primeres dones de l'Estat espanyol que va conduir. Va estudiar a la Universitat de Colúmbia de Nova York, va muntar un negoci d'exportació d'artesania amb vint anys, va fundar el Lyceum Club Femení amb Victoria Kent, María de Maetzu i Isabel Oyarzábal i va traduir les obres de l'escriptor Rabindranath Tagore, entre altres. Va ser escriptora, traductora i professora. 

Àngel Sody, autor de Zenòbia Camprubí. Retrat d'una dona catalana, la primera biografia en català de l'escriptora i traductora malgratenca, parlarà sobre la seva apassionant vida professional i personal. L'acte comptarà amb la presència de la traductora d'aquesta biografia escrita per Sody, Roser Vicente, i del director de la Casa Museo Zenobia-Juan Ramón Jiménez de Moguer (Huelva), Antonio Ramírez. Serà dissabte a partir de les sis de la tarda a la Sala Joaquim Garriga de l'Arxiu Municipal. 

El mateix dissabte a partir de les deu del matí i fins a les dues del migdia, la Sala Joaquim Garriga de l'Arxiu exposarà fotografies i publicacions de Zenòbia Camprubí. Aquesta exposició es podrà visitar fins al 30 d'octubre en horari de 10 h a 14 h. 

Per altra part, l'Arxiu Municipal organitza un escape room, adreçat a l'alumnat de cicle superior de les escoles de Primària, sobre la figura de Zenòbia Camprubí. 

Zenòbia Camprubí amb el seu marit Juan Ramón Jiménez. Foto: Arxiu Municipal de Malgrat de Mar.
Zenòbia Camprubí amb el seu marit Juan Ramón Jiménez. Foto: Arxiu Municipal de Malgrat de Mar.