L'Ajuntament arriba a un acord amb l'ACA per desencallar les obres del tram 0 de la riera

Última revisió 19-04-2021 11:31
16/04/2021

El ple de l’Ajuntament va aprovar anit l’acord amb l’Agència Catalana de l’Aigua (ACA), per desencallar les obres de canalització del tram 0 de la riera de Sant Genís de Palafolls, sota el pont del tren. D’aquesta manera, s’atura el contenciós que el consistori va presentar l'any 2017 contra l’ACA per incomplir el conveni signat l’any 2009 i s’obre una via per poder tirar endavant aquesta obra, pendent des de fa molts anys.  L’acord es va aprovar amb el vot a favor de PSC, JXCat-Malgrat ens Mou i ERC. JXM i CUP es van abstenir.

Segons aquesta entesa a la qual s’ha arribat entre les dues administracions, l’ACA assumirà la redacció dels tres projectes de canalització de la riera -sota el pont del tren i en el tram des del pont del carrer Riera i Santa Rita. Pel que fa al tram 0, l’ACA pagarà les actuacions de millora hidràulica de la riera, que suposen una despesa d’1.104.350 euros i l’Ajuntament es farà càrrec de les actuacions de millora de la vialitat i urbanístiques amb un import d’1.803.448 euros. La corporació també assumirà les expropiacions, que costaran uns 2.000 euros, i la direcció de les obres i coordinació de seguretat i salut per valor de 92.783 euros.

L’acord preveu que les obres es puguin portar a terme entre els anys 2023 i 2024. També inclou la canalització del tram que va des del pont davant la rotonda del Camí de Can Feliciano i el carrer Riera fins al creuament de la riera de Sant Genís de Palafolls amb l’avinguda de la Costa Brava.

 

El debat del ple

El primer tinent d’alcalde i regidor d’Urbanisme, Jofre Serret, va explicar que desencallar aquest projecte és una prioritat per al govern municipal i va qualificar l’acord de “fet històric”.”És una prioritat per al govern municipal millorar i reorganitzar aquest entorn, que és un punt neuràlgic, com és la plaça de l’Àncora i l’inici del Passeig Marítim, on es desenvolupa una activitat econòmica molt important per al nostre municipi”, va assegurar durant el debat de la sessió plenària. Jofre Serret va posar èmfasi en que aquesta entesa fixa un calendari per executar el projecte i va afegir que la voluntat és que es pugui portar a terme el més aviat possible.

La portaveu de JXM, Carme Ponsa, va recordar que va ser el seu govern durant el mandat anterior qui va interposar el contenciós administratiu contra l’ACA per incompliment del conveni. Ponsa va criticar que l’Ajuntament hagi d’assumir un 60% del cost de les obres i va qüestionar l’acord, defensant que hagués estat més beneficiós per al consistori continuar amb el contenciós per aconseguir que el govern català assumís tota la despesa.

L’alcalde, Joan Mercader, va defensar que és un bon acord per a Malgrat i un pas endavant el poder desencallar aquestes obres. L’alcalde va recordar desencallar el tram 0 va ser una proposta de gairebé tots els partits polítics en els últimes eleccions. “Tant debò que l’ACA ens pagués tot el cost de l’obra, tant debò, i entenc que per això s’iniciés el contenciós administriu, però hem arribat al punt que això ha arribat al jutjat i s'havia d’intentar trobar un acord”, va explicar. En aquest sentit, Joan Mercader va apuntar que hi ha la possibilitat que l’Ajuntament guanyi el contenciós contra l’ACA, però que això no suposaria que l’obra es posés en marxa, ja que no hi ha cap data d’execució prevista en el conveni i aquesta es podria allargar molt en el temps. “Creiem que la forma més pragmàtica de desencallar aquest tema és arribar a un acord i poder donar resposta a les necessitats a nivell turístic, perquè és una demanda del sector, i al cap i a la fi, de totes les malgratenques i malgratencs”, va detallar. Mercader també va informar que hi ha demanada una subvenció a la Diputació de Barcelona de 900.000 euros i que la voluntat és destinar-los a pagar aquesta obra, i per tant, reduir l’aportació que haurà de fer l’Ajuntament.

El portaveu d’ERC, Ramir Roger, va subratllar el fet que s’hagin de destinar els prop de 900.000 euros de la Diputació a finançar a aquesta obra, quan es podrien fer servir per a altres projectes. Ramir Roger va criticar que el fet que el conveni no tingués una data concretada per executar el projecte ha dificultat que s’hagi pogut posar en marxa durant els últims anys. També va destacar que l’opció naturalitzada que s’ha triat per al tram del Parc Francesc Macià sigui mediambientalment sostenible. Va destacar que el fet que l’acord inclogui que en cas d’incompliment es reactivarà el contenciós “és positiu”.

El portaveu de la CUP, Enric Zaldo, va destacar el fet que s’hagi arribat a un acord. “És positiu que s’hagi fet aquest procés de negociació amb l’ACA. I en relació a l’acord final, coincidim en alguns aspectes. Des de la CUP veiem amb bons ulls que s’hagi pactat què passarà en cas d’incompliment i també que s’hagin marcat terminis”, va dir. Enric Zaldo va justicar l’abstenció del seu grup dient que no comparteix la distribució que s’ha fet de la despesa que suposarà l’obra.

 

 

Recupera aquí el ple ordinari del mes d'abril, celebrat el dia 15.