Les escoles de Primària Mare de Déu de Montserrat i Marià Cubí i l'Institut Ramon Turró participen aquest curs en el "Projecte 50/50" d'estalvi energètic en els centres educatius. Després d'haver participat a la Marató d'Estalvi Energètic els mesos de febrer des del 2017, els centres públics malgratencs fan un pas més i enguany prenen part en aquest projecte que impulsa l'aplicació de bones pràctiques en l'ús i la gestió de l'energia durant tot l'any. És una iniciativa, que promou la Regidoria de Sostenibilitat amb el suport de la Diputació de Barcelona.
El projecte promou que el 50% de l'estalvi econòmic aconseguit, gràcies a les mesures d'eficiència energètica adoptades per l’alumnat i el professorat, es retorna a l'escola a través d'un pagament financer. El centre inverteix aquest 50% en actuacions que promouen eficiència energètica i l'adaptació climàtica, les quals tria l'alumnat.
A més, el 50% de l'estalvi i energètic és un estalvi net per a l'administració local que és qui paga les factures energètiques d'aquests centres públics. De fet, el 50% de l'estalvi econòmic és un estalvi net per l'administració local que paga les factures energètiques.
La Regidoria de Sostenibilitat va demanar suport tècnic a la Diputació de Barcelona per promoure el Projecte 50/50 d'estalvi energètic en els centres educatius públics de Malgrat de Mar, ja que el consistori és qui paga les factures energètiques. D'aquesta manera, una empresa, contractada per la Diputació, coordina i impulsa la iniciativa en els tres centres educatius des del passat mes de setembre i fins al juny a través de diferents activitats.
Els objectius de la proposta són que l'alumnat aprengui i que alhora s'aconsegueixi millorar l'eficiència energètica. D'aquesta manera, els alumnes aprenen sobre energia. A més, se'ls corresponsabilitza en la bona gestió i cura de les instal·lacions escolars.
Permet obtenir una correcta gestió de l'aigua, la temperatura i la il·luminació a l'escola permet millorar el medi ambient i adequar aquests paràmetres a les necessitats de cada activitat i de cada espai del centre educatiu. Si s'estalvia energia es redueix l'efecte hivernacle i l'impacte sobre el clima.
L'estalvi econòmic que assoleixin els centres educatius es destinarà a actuacions encaminades a l'adaptació climàtica i la naturalització per aconseguir consumir menys energia, generar menys emissions i crear espais més naturalitzats en benefici de la salut de la ciutadania.
En cas de no assolir l'estalvi del 50%, el compromís de l'Ajuntament és assumir-ho perquè els centres puguin portar a terme bones pràctiques en la gestió i en l'ús de l'energia.