Malgrat signa el Pacte contra la segregació escolar impulsat pel Síndic de Greuges

Última revisió 12-12-2019 10:51
18/03/2019

L'Ajuntament de Malgrat de Mar ha signat aquest matí el Pacte contra la segregació escolar impulsat pel Síndic de Greuges. L'alcaldessa, Carme Ponsa, l'ha signat en un acte celebrat al Parlament de Catalunya. El consistori malgratenc s'adhereix a aquest pacte, juntament amb el Departament d'Educació de la Generalitat de Catalunya i més d'un centenar d'ajuntaments de més de 10.000 habitants i agents de la comunitat educativa. Combatre la segregació escolar és necessari perquè suposa una vulneraci

Els informes d'avaluació del sistema educatiu a Catalunya (PISA, etc.) posen de manifest les desigualtats existents en els resultats educatius de l'alumnat en funció del seu origen social. En nombrosos municipis de Catalunya hi ha desequilibris entre centres escolars en la composició social de l'alumnat i, consegüentment també, diferències entre la composició social d'aquests centres i la dels seus respectius territoris de referència (zona d'escolarització, barri, municipi). Són territoris on es poden trobar centres amb una elevada concentració d'alumnat socialment desfavorit i altres centres amb una composició social significativament més afavorida, tot i ubicar-se en la mateixa zona.

De fet, una de les causes de la segregació escolar és la segregació residencial, que cal combatre-la fonamentalment amb polítiques urbanístiques i socials. La segregació escolar, però, va més enllà de la segregació residencial, perquè també es produeix dins dels territoris. L'objectiu de la lluita contra la segregació escolar és, prioritàriament, vetllar perquè els centres escolars d'una mateixa zona tinguin una composició social similar entre ells i equivalent a la del territori on s'ubiquen. L'escola ha de reflectir la barreja social (interclassista, intercultural, etc.) present al territori.

El Pacte contra la segregació escolar té voluntat de promoure la corresponsabilitat dels diferents actors que intervenen en l'àmbit educatiu. El document inclou trenta actuacions i cent vuitanta-nou mesures concretes en nou àmbits que el Departament d'Educació es compromet a implementar, tant com es pugui, durant aquesta legislatura. Totes les propostes estan adreçades al conjunt de centres que integren el Servei d'Educació de Catalunya i parteixen de la necessitat d'incrementar el pressupost en educació

El pacte preveu, entre d'altres, l'aprovació d'un nou decret d'admissió d'alumnat per al curs vinent, amb mesures específiques per combatre la segregació, com ara l'establiment d'una proporció màxima d'alumnat amb necessitats educatives específiques per centres d'una mateixa zona, la limitació de l'escolarització de matrícula viva a centres d'alta complexitat o la creació d'una oficina virtual d'escolarització

També es preveu promoure garanties de gratuïtat real per a l'alumnat socialment desfavorit i graduar el finançament públic dels centres en funció de la corresponsabilitat en l'escolarització equilibrada d'alumnat.

Malgrat de Mar porta a terme diferents accions contra la segregació escolar com el pla d'absentisme o el projecte socioeducatiu GR -amb Èxit Primària i Secundària: Un projecte educatiu de reforç escolar fora de l'horari lectiu, per a infants en situació de dificultats d'aprenentatge per circumstàncies socioculturals o personals, que requereixen un suport en l'adquisició de les competències bàsiques. S'adreça a infants i joves de 8 a 16 anys, proposats pels centres educatius, i Emociona't Primària: un projecte socioeducatiu de gestió de les emocions adreçat a infants de 8 a 12, derivats per la Regidoria d'Acció Social i Ciutadania. El projecte es planteja com un treball dins l'àmbit de la prevenció, ja que el treball amb infants d'aquestes edats augmenta el grau d'efectivitat i preveu millores abans de l'inici de l'adolescència.


Consulta aquí el text del pacte.