Serveis Socials de l'Ajuntament acolliran a partir de demà dijous el servei itinerant que el Consell Comarcal del Maresme posa en marxa a tota la comarca d'Oficina d'Informació i Atenció a la Vulnerabilitat Energètica (OIAVE). Aquest servei té el doble objectiu de defensar els drets de les persones davant de les companyies energètiques i impulsar actuacions a les llars que contribueixin a fer-les més eficients energèticament. Es tracta d'una prova pilot que té com a objectiu reduir aquestes situ
El primer tinent d'alcalde i portaveu del govern, Jofre Serret (JXCatalunya-Malgrat ens Mou), ha explicat que l'oficina itinerant estarà ubicada a l'edifici de Can Feliciano els dijous de 9 h a 14 h i cal demanar cita prèvia (al telèfon 93 761 43 86) i ser usuari de Serveis Socials. Tot i això, Jofre Serret ha destacat que si alguna persona necessita aquest servei i no és usuari de Serveis Socials, pot sol·licitar-lo.
Quan arriba un usuari, l'Oficina realitza una diagnosi de la despesa, costums i hàbits energètics de la unitat familiar i, en funció de la situació, estableix un pla d'actuació que pot passar per la modificació dels contractes amb les companyies asseguradores, la negociació per al pagament dels deutes, la gestió dels talls de subministrament, l'aplicació de millores d'eficiència energètica a la llar, l'implantació de mesures estalviadores de baix cost..... El valor afegit, però, és el procés que duen a terme els professionals d'acompanyament, educació i empoderament per aconseguir un canvi d'habits energètics i de defensa dels drets de la persona consumidora.
L'Oficina d'Informació i Atenció a la Vulnerabilitat Energètica farà assessorament en reducció de consums, tramitació d'abonaments socials, comprovació que les factures s'ajusten a les necessitats dels usuaris i dubtes amb la contractació, mesures d'estalvi, entre d'altres. El servei està adreçat a persones amb situació de més vulnerabilitat com gent gran que viu sola, famílies amb pocs ingressos, entre d'altres.
El servei restarà en funcionament fins el 31 de desembre d'enguany i la voluntat tant del Consell Comarcal del Maresme com de l'Ajuntament és donar-li continuïtat. Els professionals que hi treballen són tècnics especialitzats i comptem amb el suport d'una treballadora social i un administratiu que treballaran des del Consell Comarcal del Maresme.
La pobresa energètica, conjuntament amb l'accés a l'habitatge, la precarització del mercat laboral i l'increment de problemes de salut mental són les principals circumstàncies que aboquen la població a situacions de vulnerabilitat, segons s'ha constatat a la pimera fase de l'estudi sobre la pobresa i vulnerabilitat social al Maresme que ha encarregat el Consell Comarcal al Centre d'Estudis Demogràfics de la Universitat Autònoma de Barcelona.