Malgrat tindrà comptadors d'aigua solidaris aquest any

Última revisió 12-12-2019 23:12
28/03/2017

L'equip de govern, JXM, ERC, PDeCAT i CUP, treballa perquè les persones i famílies en situació de vulnerabilitat, risc d'exclusió o dificultat social -també en cas d'habitatges ocupats- tinguin subministrament d'aigua a través de comptadors solidaris. Els regidors Mireia Castellà, Ramir Roger, Jofre Serret i Núria Casajuana s'han reunit aquest matí amb el regidor d'Acció Social, Cooperació i Solidaritat de l'Ajuntament de Blanes, Mario Ros. Blanes va ser el municipi pioner a Catalunya a posar en

El govern municipal ha anunciat aquest matí que Malgrat tindrà comptadors d'aigua solidaris aquest any. La reunió amb l'Ajuntament de Blanes ha servit per conèixer de primera mà quina ha estat l'experiència del municipi pioner a Catalunya, que va posar en funcionament els comptadors solidaris fa prop de quatre anys. El govern quadripartit estudia quina és la manera de posar en marxa aquesta iniciativa i ja ha avançat que el model de Blanes és aplicable a Malgrat de Mar. El govern també ha avançat que es crearà una taula de treball amb els agents socials implicats per tirar endavant aquest projecte. La finalitat dels comptadors solidaris és regularitzar la situació de les famílies i l'accés a l'aigua, com a dret universal.

A Blanes, l'Ajuntament instal·la comptadors solidaris a través de l'empresa Aigües de Blanes SA, que és qui els paga, i a nom de Càritas. Només es poden instal·lar els comptadors en immobles que són propietat d'entitats financeres i seves immobiliàries. En aquest cas, se signa un conveni amb l'usuari que estipula les condicions de l'acord -que és com a màxim per 5 anys- com que s'ha d'estar empadronat al municipi com a mínim 2 anys, entre d'altres. Blanes va ser el primer consistori de Catalunya a posar en marxa comptadors solidaris. En té 94, dels quals 40 s'han rescindit, no per incompliment sinó perquè els usuaris han trobat feina després dels 6 primers mesos.

En el cas de Blanes, el protocol estableix dues línies d'actuació: per a les famílies que tenen un domicili i per als ocupants d'un pis. En el primer cas es fa un estudi de la situació familiar i en funció de les necessitats es paguen els rebuts, en una proporció que pot anar de la totalitat a només una part, o no pagar-los, depenent de les possibilitats de cada família. En el cas dels pisos ocupats, la policia notifica als ocupants que tenen deu dies per anar als Serveis Socials de l'Ajuntament, que estudiaran el cas. Si es detecta que hi ha vulnerabilitat, no es talla el subministrament, i s'inicien els tràmits per determinar si cal instal·lar un comptador solidari.